Sulje

Sulje

Viime kesänä moni näyttely jäi koronapandemian vuoksi välistä, mutta tänä vuonna useimmat perinteikkäät kesänäyttelyt pääsevät jälleen avautumaan. Niiden lisäksi on perustettu myös uusia kiinnostavia näyttelytapahtumia, kuten nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen suurtuotanto Helsinki Biennaali Vallisaaressa.

Viime kesänä moni näyttely jäi koronapandemian vuoksi välistä, mutta tänä vuonna useimmat perinteikkäät kesänäyttelyt pääsevät jälleen avautumaan. Niiden lisäksi on perustettu myös uusia kiinnostavia näyttelytapahtumia, kuten nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen suurtuotanto Helsinki Biennaali Vallisaaressa.

Viime kesänä moni näyttely jäi koronapandemian vuoksi välistä, mutta tänä vuonna useimmat perinteikkäät kesänäyttelyt pääsevät jälleen avautumaan. Niiden lisäksi on perustettu myös uusia kiinnostavia näyttelytapahtumia, kuten nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen suurtuotanto Helsinki Biennaali Vallisaaressa.

Viime kesänä moni näyttely jäi koronapandemian vuoksi välistä, mutta tänä vuonna useimmat perinteikkäät kesänäyttelyt pääsevät jälleen avautumaan. Niiden lisäksi on perustettu myös uusia kiinnostavia näyttelytapahtumia, kuten nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen suurtuotanto Helsinki Biennaali Vallisaaressa.

Näyttelykesä 2021

The new permanent exhibition Landscapes of Identity: Estonian Art 1700–1945 in Kumu Art Museum brings up new questions about the management of museums, galleries, and art collections, when rephrasing artworks with racist titles. In Estonia, also the discussion around wages for artists and other freelancers has been heated up again, write Marika Agu and Kaarin Kivirähk from the Estonian Centre for Contemporary Art.

The new permanent exhibition Landscapes of Identity: Estonian Art 1700–1945 in Kumu Art Museum brings up new questions about the management of museums, galleries, and art collections, when rephrasing artworks with racist titles. In Estonia, also the discussion around wages for artists and other freelancers has been heated up again, write Marika Agu and Kaarin Kivirähk from the Estonian Centre for Contemporary Art.

The new permanent exhibition Landscapes of Identity: Estonian Art 1700–1945 in Kumu Art Museum brings up new questions about the management of museums, galleries, and art collections, when rephrasing artworks with racist titles. In Estonia, also the discussion around wages for artists and other freelancers has been heated up again, write Marika Agu and Kaarin Kivirähk from the Estonian Centre for Contemporary Art.

The new permanent exhibition Landscapes of Identity: Estonian Art 1700–1945 in Kumu Art Museum brings up new questions about the management of museums, galleries, and art collections, when rephrasing artworks with racist titles. In Estonia, also the discussion around wages for artists and other freelancers has been heated up again, write Marika Agu and Kaarin Kivirähk from the Estonian Centre for Contemporary Art.

Race and wages: Listening to the debates in Estonia

Mikä on ammattitaiteilija? Mitä väliä on koulutuksella tai ammattimaisuudella taiteen tekemisessä? Eikö kuka tahansa saa maalata akryylimaaleilla, jos haluaa? Keneltä se on pois? Entä onko hirveää elitismiä, jos puhuu taidekentästä, ammattitaiteilijoista ja arvottaa taidetta?

Mikä on ammattitaiteilija? Mitä väliä on koulutuksella tai ammattimaisuudella taiteen tekemisessä? Eikö kuka tahansa saa maalata akryylimaaleilla, jos haluaa? Keneltä se on pois? Entä onko hirveää elitismiä, jos puhuu taidekentästä, ammattitaiteilijoista ja arvottaa taidetta?

Mikä on ammattitaiteilija? Mitä väliä on koulutuksella tai ammattimaisuudella taiteen tekemisessä? Eikö kuka tahansa saa maalata akryylimaaleilla, jos haluaa? Keneltä se on pois? Entä onko hirveää elitismiä, jos puhuu taidekentästä, ammattitaiteilijoista ja arvottaa taidetta?

Mikä on ammattitaiteilija? Mitä väliä on koulutuksella tai ammattimaisuudella taiteen tekemisessä? Eikö kuka tahansa saa maalata akryylimaaleilla, jos haluaa? Keneltä se on pois? Entä onko hirveää elitismiä, jos puhuu taidekentästä, ammattitaiteilijoista ja arvottaa taidetta?

Kuka kaipaa ammattitaiteilijaa?

Coincidence or not, the beginning of 2021 in Estonia brought about an unprecedented consolidation of women leading in politics as well as the visibility of women’s stories in several exhibition spaces around the country, writes Marika Agu from Estonian Centre for Contemporary Art.

Coincidence or not, the beginning of 2021 in Estonia brought about an unprecedented consolidation of women leading in politics as well as the visibility of women’s stories in several exhibition spaces around the country, writes Marika Agu from Estonian Centre for Contemporary Art.

Coincidence or not, the beginning of 2021 in Estonia brought about an unprecedented consolidation of women leading in politics as well as the visibility of women’s stories in several exhibition spaces around the country, writes Marika Agu from Estonian Centre for Contemporary Art.

Coincidence or not, the beginning of 2021 in Estonia brought about an unprecedented consolidation of women leading in politics as well as the visibility of women’s stories in several exhibition spaces around the country, writes Marika Agu from Estonian Centre for Contemporary Art.

The World as It Could Be

On EDITin perinteisen vuosikatsauksen aika! Summataan siis vuoden parhaat – oliko sellaisia edes tänä vitsauksien vuonna 2020?

On EDITin perinteisen vuosikatsauksen aika! Summataan siis vuoden parhaat – oliko sellaisia edes tänä vitsauksien vuonna 2020?

On EDITin perinteisen vuosikatsauksen aika! Summataan siis vuoden parhaat – oliko sellaisia edes tänä vitsauksien vuonna 2020?

On EDITin perinteisen vuosikatsauksen aika! Summataan siis vuoden parhaat – oliko sellaisia edes tänä vitsauksien vuonna 2020?

Vuosi 2020

As the coronavirus crisis deepens and people are locked into their homes – apartments, houses, cities, villages, countries – the perspective gradually changes. The exhibitions in Tallinn at the moment take into consideration the space, both private and public, starting from very intimate surroundings and broadening to public discussions on why authorities must take responsibility for the city space, writes Kaarin Kivirähk from Estonian Centre for Contemporary Art.

As the coronavirus crisis deepens and people are locked into their homes – apartments, houses, cities, villages, countries – the perspective gradually changes. The exhibitions in Tallinn at the moment take into consideration the space, both private and public, starting from very intimate surroundings and broadening to public discussions on why authorities must take responsibility for the city space, writes Kaarin Kivirähk from Estonian Centre for Contemporary Art.

As the coronavirus crisis deepens and people are locked into their homes – apartments, houses, cities, villages, countries – the perspective gradually changes. The exhibitions in Tallinn at the moment take into consideration the space, both private and public, starting from very intimate surroundings and broadening to public discussions on why authorities must take responsibility for the city space, writes Kaarin Kivirähk from Estonian Centre for Contemporary Art.

As the coronavirus crisis deepens and people are locked into their homes – apartments, houses, cities, villages, countries – the perspective gradually changes. The exhibitions in Tallinn at the moment take into consideration the space, both private and public, starting from very intimate surroundings and broadening to public discussions on why authorities must take responsibility for the city space, writes Kaarin Kivirähk from Estonian Centre for Contemporary Art.

A letter from Tallinn, the city from another dimension

Syksy ja pian alkava virtuaalinen kirjamessukausi on hyvää aikaa syventyä viime aikojen kiinnostavimpiin taidejulkaisuihin. Joukkoon mahtuu niin ajankohtaisia näyttelykatalogeja kuin kirjan muotoon puettuja taideteoksia. Useista syksyn aikana ilmestyneistä julkaisuista on saatavilla myös vapaasti ladattava digitaalinen versio.

Syksy ja pian alkava virtuaalinen kirjamessukausi on hyvää aikaa syventyä viime aikojen kiinnostavimpiin taidejulkaisuihin. Joukkoon mahtuu niin ajankohtaisia näyttelykatalogeja kuin kirjan muotoon puettuja taideteoksia. Useista syksyn aikana ilmestyneistä julkaisuista on saatavilla myös vapaasti ladattava digitaalinen versio.

Syksy ja pian alkava virtuaalinen kirjamessukausi on hyvää aikaa syventyä viime aikojen kiinnostavimpiin taidejulkaisuihin. Joukkoon mahtuu niin ajankohtaisia näyttelykatalogeja kuin kirjan muotoon puettuja taideteoksia. Useista syksyn aikana ilmestyneistä julkaisuista on saatavilla myös vapaasti ladattava digitaalinen versio.

Syksy ja pian alkava virtuaalinen kirjamessukausi on hyvää aikaa syventyä viime aikojen kiinnostavimpiin taidejulkaisuihin. Joukkoon mahtuu niin ajankohtaisia näyttelykatalogeja kuin kirjan muotoon puettuja taideteoksia. Useista syksyn aikana ilmestyneistä julkaisuista on saatavilla myös vapaasti ladattava digitaalinen versio.

Syksyinen kirjakatsaus

Koronaviruspandemian vuoksi käynnissä olevat maailmanlaajuiset rajoitustoimet ovat piirtäneet voimakkaasti esiin ihmisten erilaiset elämäntilanteet, etuoikeudet ja epätasa-arvon. Miten taidekenttä toimii ja miten taide elää ihmisten arjessa epävarmuuden ja huolen täyttämässä tilanteessa? Kokosimme tähän tekstiin ajatuksia ja esimerkkejä siitä, miten eri yksilöt, yhteisöt ja organisaatiot ovat reagoineet kriisiin Suomessa ja muualla maailmassa.

Koronaviruspandemian vuoksi käynnissä olevat maailmanlaajuiset rajoitustoimet ovat piirtäneet voimakkaasti esiin ihmisten erilaiset elämäntilanteet, etuoikeudet ja epätasa-arvon. Miten taidekenttä toimii ja miten taide elää ihmisten arjessa epävarmuuden ja huolen täyttämässä tilanteessa? Kokosimme tähän tekstiin ajatuksia ja esimerkkejä siitä, miten eri yksilöt, yhteisöt ja organisaatiot ovat reagoineet kriisiin Suomessa ja muualla maailmassa.

Koronaviruspandemian vuoksi käynnissä olevat maailmanlaajuiset rajoitustoimet ovat piirtäneet voimakkaasti esiin ihmisten erilaiset elämäntilanteet, etuoikeudet ja epätasa-arvon. Miten taidekenttä toimii ja miten taide elää ihmisten arjessa epävarmuuden ja huolen täyttämässä tilanteessa? Kokosimme tähän tekstiin ajatuksia ja esimerkkejä siitä, miten eri yksilöt, yhteisöt ja organisaatiot ovat reagoineet kriisiin Suomessa ja muualla maailmassa.

Koronaviruspandemian vuoksi käynnissä olevat maailmanlaajuiset rajoitustoimet ovat piirtäneet voimakkaasti esiin ihmisten erilaiset elämäntilanteet, etuoikeudet ja epätasa-arvon. Miten taidekenttä toimii ja miten taide elää ihmisten arjessa epävarmuuden ja huolen täyttämässä tilanteessa? Kokosimme tähän tekstiin ajatuksia ja esimerkkejä siitä, miten eri yksilöt, yhteisöt ja organisaatiot ovat reagoineet kriisiin Suomessa ja muualla maailmassa.

Taide taitekohdassa

Vuoden ja koko vuosikymmenen vaihtuessa on jälleen aika katsoa, mitä kulunut vuosi piti sisällään. Tiesitkö, että sekä Blade Runner -elokuva että Dark Angel -tv-sarja sijoittuvat vuoteen 2019?

Vuoden ja koko vuosikymmenen vaihtuessa on jälleen aika katsoa, mitä kulunut vuosi piti sisällään. Tiesitkö, että sekä Blade Runner -elokuva että Dark Angel -tv-sarja sijoittuvat vuoteen 2019?

Vuoden ja koko vuosikymmenen vaihtuessa on jälleen aika katsoa, mitä kulunut vuosi piti sisällään. Tiesitkö, että sekä Blade Runner -elokuva että Dark Angel -tv-sarja sijoittuvat vuoteen 2019?

Vuoden ja koko vuosikymmenen vaihtuessa on jälleen aika katsoa, mitä kulunut vuosi piti sisällään. Tiesitkö, että sekä Blade Runner -elokuva että Dark Angel -tv-sarja sijoittuvat vuoteen 2019?

Vuosi 2019

Taide-lehti julkaisi aiemmin tänä vuonna Mikko Mäen artikkelin “Kun tekijästä tulee itse taideteos – eli miten arvioida teoslähtöisesti vähemmistö-tekijäpositiotaidetta?”.
Artikkelissa mainittu taiteilija Camille Auer kommentoi Mäen tekstiä sekä erityisesti siinä käytettyjä “tekijäpositiotaiteen” ja “identiteettipolitiikan” käsitteitä.

Taide-lehti julkaisi aiemmin tänä vuonna Mikko Mäen artikkelin “Kun tekijästä tulee itse taideteos – eli miten arvioida teoslähtöisesti vähemmistö-tekijäpositiotaidetta?”.
Artikkelissa mainittu taiteilija Camille Auer kommentoi Mäen tekstiä sekä erityisesti siinä käytettyjä “tekijäpositiotaiteen” ja “identiteettipolitiikan” käsitteitä.

Taide-lehti julkaisi aiemmin tänä vuonna Mikko Mäen artikkelin “Kun tekijästä tulee itse taideteos – eli miten arvioida teoslähtöisesti vähemmistö-tekijäpositiotaidetta?”.
Artikkelissa mainittu taiteilija Camille Auer kommentoi Mäen tekstiä sekä erityisesti siinä käytettyjä “tekijäpositiotaiteen” ja “identiteettipolitiikan” käsitteitä.

Taide-lehti julkaisi aiemmin tänä vuonna Mikko Mäen artikkelin “Kun tekijästä tulee itse taideteos – eli miten arvioida teoslähtöisesti vähemmistö-tekijäpositiotaidetta?”.
Artikkelissa mainittu taiteilija Camille Auer kommentoi Mäen tekstiä sekä erityisesti siinä käytettyjä “tekijäpositiotaiteen” ja “identiteettipolitiikan” käsitteitä.

Vähemmistöpositioita käsittelevä taide ei ole “identiteettipolitiikkaa”

Suvilahdessa elokuussa järjestetty Flow Festival esitteli jälleen taidetta sangen monipuolisesti. Festivaalin nykytaidetarjonta keskittyi tänä vuonna pääosin esitys- ja mediataiteeseen.
Flow’n lisäksi myös Turun Ilmiö-festivaali on nostanut musiikin lisäksi esille eri taidemuotoja. Ilmiön monitaideohjelma levittäytyi heinäkuun lopulla festivaalialueelle parinkymmenen taiteilijan ja taiteilijaryhmän voimin.

Suvilahdessa elokuussa järjestetty Flow Festival esitteli jälleen taidetta sangen monipuolisesti. Festivaalin nykytaidetarjonta keskittyi tänä vuonna pääosin esitys- ja mediataiteeseen.
Flow’n lisäksi myös Turun Ilmiö-festivaali on nostanut musiikin lisäksi esille eri taidemuotoja. Ilmiön monitaideohjelma levittäytyi heinäkuun lopulla festivaalialueelle parinkymmenen taiteilijan ja taiteilijaryhmän voimin.

Suvilahdessa elokuussa järjestetty Flow Festival esitteli jälleen taidetta sangen monipuolisesti. Festivaalin nykytaidetarjonta keskittyi tänä vuonna pääosin esitys- ja mediataiteeseen.
Flow’n lisäksi myös Turun Ilmiö-festivaali on nostanut musiikin lisäksi esille eri taidemuotoja. Ilmiön monitaideohjelma levittäytyi heinäkuun lopulla festivaalialueelle parinkymmenen taiteilijan ja taiteilijaryhmän voimin.

Suvilahdessa elokuussa järjestetty Flow Festival esitteli jälleen taidetta sangen monipuolisesti. Festivaalin nykytaidetarjonta keskittyi tänä vuonna pääosin esitys- ja mediataiteeseen.
Flow’n lisäksi myös Turun Ilmiö-festivaali on nostanut musiikin lisäksi esille eri taidemuotoja. Ilmiön monitaideohjelma levittäytyi heinäkuun lopulla festivaalialueelle parinkymmenen taiteilijan ja taiteilijaryhmän voimin.

Festivaalitaiteen verkkainen rytmi

Pojat o poikii (khyä näi o)
Huumori o roisii (khyä näi o)
Hei hyvä veli elämä on peli ja näi se homma toimii (khyä näi o)
Yhy-yhy-yy ei oo minun syy
Oon valkonen hetero muut osaansa tyytyy
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa (mitä)
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa

Pojat o poikii (khyä näi o)
Huumori o roisii (khyä näi o)
Hei hyvä veli elämä on peli ja näi se homma toimii (khyä näi o)
Yhy-yhy-yy ei oo minun syy
Oon valkonen hetero muut osaansa tyytyy
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa (mitä)
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa

Pojat o poikii (khyä näi o)
Huumori o roisii (khyä näi o)
Hei hyvä veli elämä on peli ja näi se homma toimii (khyä näi o)
Yhy-yhy-yy ei oo minun syy
Oon valkonen hetero muut osaansa tyytyy
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa (mitä)
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa

Pojat o poikii (khyä näi o)
Huumori o roisii (khyä näi o)
Hei hyvä veli elämä on peli ja näi se homma toimii (khyä näi o)
Yhy-yhy-yy ei oo minun syy
Oon valkonen hetero muut osaansa tyytyy
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa (mitä)
Ei me ei anneta mulkkujen voittaa

Miten kirjoittaa sukupuolesta ja muusta hankalasta?

Parhaillaan käynnissä oleva IHME-nykytaidefestivaali järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa. Vuoden 2018 IHME on toislajisten festivaali ja sen päätähti on halavasepikkä, uhanalainen kovakuoriainen.

Parhaillaan käynnissä oleva IHME-nykytaidefestivaali järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa. Vuoden 2018 IHME on toislajisten festivaali ja sen päätähti on halavasepikkä, uhanalainen kovakuoriainen.

Parhaillaan käynnissä oleva IHME-nykytaidefestivaali järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa. Vuoden 2018 IHME on toislajisten festivaali ja sen päätähti on halavasepikkä, uhanalainen kovakuoriainen.

Parhaillaan käynnissä oleva IHME-nykytaidefestivaali järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa. Vuoden 2018 IHME on toislajisten festivaali ja sen päätähti on halavasepikkä, uhanalainen kovakuoriainen.

The Beetle

SICin viimeinen näyttely L3-makasiinissa, Altered Flakes, on joutsenlaulu Helsingin nykytaidekenttää perustavanlaatuisesti rikastuttaneen taiteilijavetoisen gallerian näyttelytilalle.

SICin viimeinen näyttely L3-makasiinissa, Altered Flakes, on joutsenlaulu Helsingin nykytaidekenttää perustavanlaatuisesti rikastuttaneen taiteilijavetoisen gallerian näyttelytilalle.

SICin viimeinen näyttely L3-makasiinissa, Altered Flakes, on joutsenlaulu Helsingin nykytaidekenttää perustavanlaatuisesti rikastuttaneen taiteilijavetoisen gallerian näyttelytilalle.

SICin viimeinen näyttely L3-makasiinissa, Altered Flakes, on joutsenlaulu Helsingin nykytaidekenttää perustavanlaatuisesti rikastuttaneen taiteilijavetoisen gallerian näyttelytilalle.

Oodi SICille

Vuosi kääntyy kohti uutta (vihdoin Suomi 101!) ja on jälleen aika perinteisen vuosikatsauksen. Vuosi 2017 jää historiaan alpakoiden, seksuaalisen ahdistelun sekä biennaalien supervuotena. Katsotaan siis, mitkä suoritukset ylsivät listalle tänä vuonna.

Vuosi kääntyy kohti uutta (vihdoin Suomi 101!) ja on jälleen aika perinteisen vuosikatsauksen. Vuosi 2017 jää historiaan alpakoiden, seksuaalisen ahdistelun sekä biennaalien supervuotena. Katsotaan siis, mitkä suoritukset ylsivät listalle tänä vuonna.

Vuosi kääntyy kohti uutta (vihdoin Suomi 101!) ja on jälleen aika perinteisen vuosikatsauksen. Vuosi 2017 jää historiaan alpakoiden, seksuaalisen ahdistelun sekä biennaalien supervuotena. Katsotaan siis, mitkä suoritukset ylsivät listalle tänä vuonna.

Vuosi kääntyy kohti uutta (vihdoin Suomi 101!) ja on jälleen aika perinteisen vuosikatsauksen. Vuosi 2017 jää historiaan alpakoiden, seksuaalisen ahdistelun sekä biennaalien supervuotena. Katsotaan siis, mitkä suoritukset ylsivät listalle tänä vuonna.

Vuosi 2017

Syksyisin Kuopiossa järjestettävä ANTI – Contemporary Art Festival on nostanut pohjoissavolaiskaupungin kansainvälisen performanssitaiteen keskiöön. Tänä vuonna festivaalilla esitetyissä teoksissa tarkasteltiin veden poetiikkaa ja politiikkaa.

Syksyisin Kuopiossa järjestettävä ANTI – Contemporary Art Festival on nostanut pohjoissavolaiskaupungin kansainvälisen performanssitaiteen keskiöön. Tänä vuonna festivaalilla esitetyissä teoksissa tarkasteltiin veden poetiikkaa ja politiikkaa.

Syksyisin Kuopiossa järjestettävä ANTI – Contemporary Art Festival on nostanut pohjoissavolaiskaupungin kansainvälisen performanssitaiteen keskiöön. Tänä vuonna festivaalilla esitetyissä teoksissa tarkasteltiin veden poetiikkaa ja politiikkaa.

Syksyisin Kuopiossa järjestettävä ANTI – Contemporary Art Festival on nostanut pohjoissavolaiskaupungin kansainvälisen performanssitaiteen keskiöön. Tänä vuonna festivaalilla esitetyissä teoksissa tarkasteltiin veden poetiikkaa ja politiikkaa.

VEDEN ANTI

Kuvataide oli jälleen olennainen osa viime viikonloppuna järjestettyä Flow-festivaalia, ja tänäkin vuonna festivaalin tilaamat teokset olivat pääosin suuria ja näyttäviä. Taideohjelman yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Galleria Forum Box sekä Aalto-yliopisto.

Kuvataide oli jälleen olennainen osa viime viikonloppuna järjestettyä Flow-festivaalia, ja tänäkin vuonna festivaalin tilaamat teokset olivat pääosin suuria ja näyttäviä. Taideohjelman yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Galleria Forum Box sekä Aalto-yliopisto.

Kuvataide oli jälleen olennainen osa viime viikonloppuna järjestettyä Flow-festivaalia, ja tänäkin vuonna festivaalin tilaamat teokset olivat pääosin suuria ja näyttäviä. Taideohjelman yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Galleria Forum Box sekä Aalto-yliopisto.

Kuvataide oli jälleen olennainen osa viime viikonloppuna järjestettyä Flow-festivaalia, ja tänäkin vuonna festivaalin tilaamat teokset olivat pääosin suuria ja näyttäviä. Taideohjelman yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Galleria Forum Box sekä Aalto-yliopisto.

Flow 2017