Jonna Karanka: We might feel the groove – EDIT

Sulje

Sulje

Jonna Karanka: We might feel the groove

Jonna Karanka sekoittaa ryijyihinsä perinteisiä käsityön tekniikoita, pop-kulttuuria, askartelua, glamouria ja kierrätysmateriaaleja. Jo viikinkiajalta peräisin olevan ryijyn uusi olomuoto ei Karangan käsissä ota itseään turhan vakavasti.

Jonna Karanka (s. 1978) on itse kutsunut tekniikoiden synteesiään ”Tiimari-estetiikaksi”. Perinteisestä taidekäsityöstä ryijyt ovat tosiaan ottaneet useamman askeleen vasemmalle. Hän on kertonut hyödyntävänsä teoksiinsa hyödyttömiä materiaaleja, kuten dyykattuja koristekasveja. Vaikka neoväriset villalangat muodostavat myös perinteisiä ryijy-kuvionteja, niiden lomassa välkehtivät sulassa sovussa vilkkuvat valot ja kimaltavat joulukoristeet. We might feel the groove -näyttelyn teokset ovat jatkumoa vuonna 2016 Sorbuksessa esillä olleelle näyttelylle 2D RYIJY + JOTAIN JOTAIN, jossa nähtiin ensimmäinen hänen tekemistään ryijyistä. Aiemmin Karanka on tehnyt muun muassa kollaaseja, joita myös ryijyt omalla tavallaan ovat.

Karangan teoksissa vilisee muovihelmien, glitterin ja muun tilpehöörin ohella myös suoria viittauksia pop-kulttuuriin. Hän on kertonut ammentavansa aiheensa varhaisteini-iän esteettisestä heräämisestä. Nostalginen kuvasto on tuttua jokaiselle aikanaan viikkorahansa Suosikki-lehtiin ja Tiimariin kuluttaneelle. Liikuttavia ovat muun muassa nuoren fanin Madonnalle kirjoittamat ihailijakirjeet, jotka on näyttelyssä ikuistettu himmeän hohtaviin satiinisiin tekstiileihin painettuina.

Sorbus-kollektiivissa vaikuttava Jonna Karanka on paitsi kuvataiteilija myös Kuupuu-nimellä tunnettu muusikko ja hän soittaa myös Olimpia Splendid -yhtyeessä. Madonnan lisäksi näyttely kunnioittaa suomalaisen undergroundin artisteja kuten Islaja tai Kemialliset ystävät. We might feel the groove on nostalgiatrippi, joka säkenöi sekä yhdistää elementtejä ennakkoluulottomin tavoilla.

Jonna Karanka: We might feel the groove 6.1.2019 saakka HAM-galleriassa (Eteläinen Rautatiekatu 8)

Kuva: Jonna Karanka: The humanity doesn’t deserve the Finnish Forest Folk scene, 2018 (yksityiskohta teoksesta), © valokuva: Tuomo Tuovinen

Olen taidehistorioitsija ja mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. Tällä hetkellä työskentelen korkeakouluhallinnon parissa, aiemmin muun muassa museoissa ja gallerioissa. Lähestyn taidetta katsoen, kuunnellen ja keskustellen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *