Flow Festivalin kuvataidekattauksesta – EDIT

Sulje

Sulje

Flow Festivalin kuvataidekattauksesta

Tänäkin vuonna Flow Festivalin taideohjelmistossa nojattiin käsitteellisesti ääneen ja tilalliseen kokemukseen. Aiemmin Sinne-galleriassa esillä olleeseen näyttelyyn pohjautuva Timo Viialaisen neljän teoksen kokonaisuus oli kuin kotonaan Tiilikellon uniikissa tilassa.

Monitaiteisen Flow Festivalin ehdottomia plussia on ollut sen uniikki tapahtumapaikka entisellä voimala-alueella Helsingin Suvilahdessa. Kaksi vuotta kestäneen koronatauon jälkeen Flow sai käyttöönsä Tiilikellon, jonka remontti valmistui juuri sopivasti vuoden 2022 festivaaleille. Viime vuosina festivaalin kuvataideohjelman kohokohta onkin ollut sijoitettuna tähän ainutlaatuiseen pyörään tilaan. Vuonna 2022 Hanna Vihriälän katosta roikkuva Puhalluskukka-veistos ja Antti Tolvin meditatiivinen ääni- ja valoteos Butterfly Effect saivat yleisön pysähtymään festarihumun keskellä. Viime vuonna teos oli puolestaan festivaalin yhteistyökumppanin sähköautovalmistaja Polestarin sponsoroima hollantilaisen Thijs Bierstekerin näkymättömiä ilmansaasteita visualisoiva Gasp-installaatio.

Tänäkin vuonna Tiilikellossa nojattiin käsitteellisesti ääneen ja tilalliseen kokemukseen. Nyt koettavana oli kuva-, performanssi- ja äänitaiteen alueilla työskentelevän Timo Viialaisen neljän teoksen kokonaisuus Seakey (and then I picked up my…). Vuonna 2023 Sinne-galleriassa esillä olleeseen näyttelyyn pohjautuva teoskokonaisuus oli kuin kotonaan Tiilikellon jylhässä tilassa. Viialaisen hypnoottiset teokset toimivat maadoittavina keskellä festivaalin hälinää. Tunnelman vaihtuminen siirryttäessä festivaalialueelta sisään oli huomattava.

Teostensa raaka-aineina Viialainen hyödyntävää metallia, sähkömagnetismia, ääntä sekä liikettä. Jokainen teos kytkeytyy tavalla tai toisella mereen ja teoksiin sisältyy osia, joita on löytynyt Norjan ja Suomen rannoilta. Liki neljämetrinen kineettinen veistos Heiluri on kokonaisuudesta vaikuttavin ja mieleenpainuvin. Sähköisesti surisevat ääniveistokset Red plate / Grey plate taas herättivät assosiaation siitä, miten joskus Flow’n musiikillinenkin tarjonta oli kenties kallellaan kokeellisempaan suuntaan.

Kuva: Petri Anttila, Flow Festival

Vaikka Seakey (and then I picked up my…) on kiistatta hieno teoskokonaisuus, jään miettimään, mitä se tekee Flow’ssa ja millä perusteella teosvalintoja on ylipäätään tehty. Toki sen merelliset elementit kytkeytyvät kiinnostavalla tavalla Kalasataman alueeseen ja sen historiaan, mutta yhteys jää löyhäksi. Musiikissa punainen lanka Flow’ssa on 20 vuoden jälkeenkin yhä löydettävissä lähinnä Balloon 360° -lavan intiimeiltä keikolta, mutta kuvataiteen osalta festivaali ei ole vielä löytänyt omaa linjaansa. Tiilikellon käsitteelliset installaatiot yhdistettynä kevyesti kantaaottaviin katutaidemaalauksiin sekä graffiteihin ja Jouko Lehtolan nostalgisiin nuorisovalokuviin Make Your Mark Gallery’ssä on sangen sekalainen kattaus.

 

Flow Festival 2024, Suvilahti, 9.–11.8.

Jouko Lehtola: Legacy, Make Your Mark Gallery, 9.–31.8. 

 

Artikkelikuva: Timo Viialainen Seakey (and then I picked up my…)

Olen taidehistorioitsija ja mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. Tällä hetkellä työskentelen korkeakouluhallinnon parissa, aiemmin muun muassa museoissa ja gallerioissa. Lähestyn taidetta katsoen, kuunnellen ja keskustellen.

viivi@editmedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *