Iisa Maaranen: Stone in a Watering Can – EDIT

Sulje

Sulje

Iisa Maaranen: Stone in a Watering Can

Iisa Maarasen Forum Boxissa nähtävän yksityisnäyttelyn ohuesti maalatut teokset liikkuvat luontevasti esittävän ja abstraktin välimaastossa. Stone in a Watering Can -näyttelyn maalauksissa on liikettä ja rytmiä. Valon leikki ja herkät veden värit muuttavat arkisetkin aiheet kiinnostaviksi.

 

 

 

Iisa Maarasen maalausjäljessä herkkyys ja pysähtyminen yhdistyvät lennokkaisiin viivoihin. Ohut maalausjälki leviää kankaalla keveästi. Ilmava arabikumitemperalla maalattu viiva sekä paikoitellen paljaaksi jäävä, agar agarilla käsitelty vaalea puuvillainen pohja antavat Stone in a Watering Can -näyttelyn maalauksille keveän vaikutelman. Vaihtelevan kokoisten maalausten perspektiivi on useimmiten litistynyt melkein kaksiulotteiseksi ja maalausten aiheet hahmottuvat katsojalle lähinnä ääriviivoina.

Maaranen näyttää usein havainnoivan arkipäiväisiä esineitä ja niiden muodostamia asetelmia. Esimerkiksi maalauksessa Pause (2021) tiskialtaan linjat muodostavat puolihuolimattoman, mutta silti harkitun, geometrisen sommitelman. Näyttelyn teokset sijoittuvat kodin rauhalliseen miljööseen. Viittauksia voi löytää myös yksinäisen pandemia-ajan eristäytyneeseen arkeen. Päivät täyttyvät maallisista askareista ja toiminnoista: suihku, tiskaus, pyykkien kuivaus ja huonekasvien kastelu. Maalauksissa ei juurikaan näy ihmisiä. Kotona seuraa pitämässä ovat vain huonekasvit. Kasveja löytyy yllättäen myös television tai tietokoneen ruudulla, ja tietenkin kotipihan istutuksista ja ulkona luonnossa. Ikkunasta näkyy vain joku yksinäinen polkupyöräilijä.

Iisa Maaranen: Pause, 2021

Maarasen maalauksissa voi nähdä taidehistoriallisiakin vaikutteita. Impressionismin tai fauvismin tapaan hän keskittyy maalauksissaan hetkellisten vaikutelmien kuvaamiseen. Ehkäpä hänen maalauksensa muistuttavat raikkaalla ja nykyaikaisella tavalla esimerkiksi André Derainista tai Henri Matissesta.

Huolella harkitut värit ja valot nousevat maalauksissa pääosaan. Raikkaat siniset ja vihreät, turkoosi ja akvamariini, toistuvat näyttelyn läpi jokaisessa teoksessa. Herkät pastellit tasapainottavat tummempia sävyjä. Niin kuin veden sävyt, on vesi myös elementtinä läsnä tavalla tai toisella halki koko näyttelyn. 

Vuonna 2018 Kuvataideakatemiasta valmistuneen Iisa Maarasen (s. 1987) töitä on nähty viime aikoina muun muassa Seppo Fränti Collection -ryhmänäyttelyssä nykytaiteen museo Kiasmassa sekä yksityisnäyttelyssä Porvoon taidehallissa.

 

Iisa Maaranen: Stone in a Watering Can
2.4. — 23.5.2021 Forum Box

 

 

Artikkelikuva: Iisa Maaranen, Light Cover, 2020

Olen taidehistorioitsija ja mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. Tällä hetkellä työskentelen korkeakouluhallinnon parissa, aiemmin muun muassa museoissa ja gallerioissa. Lähestyn taidetta katsoen, kuunnellen ja keskustellen.

viivi@editmedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *