Whitney Biennial – Väristä, väkivallasta ja erilaisista todellisuuksista
21.6.2017

Sulje
Sulje
21.6.2017
Whitney Biennial on taidemuseon kokoinen kansallinen paviljonki, joka kahden vuoden välein heijastelee amerikkalaisen taiteen nykytilaa. Ainakin tänä vuonna se on lisäksi kuin polveileva essee amerikkalaisen yhteiskunnan iloista ja suruista.
Whitney Biennial on taidemuseon kokoinen kansallinen paviljonki, joka kahden vuoden välein heijastelee amerikkalaisen taiteen nykytilaa. Ainakin tänä vuonna se on lisäksi kuin polveileva essee amerikkalaisen yhteiskunnan iloista ja suruista. Kolmen viime vuoden aikana, kun olen viettänyt New Yorkissa aikaa, julkista ja yksityistä keskustelua on hallinnut kolme asiaa: alituiseen kallistuvat kiinteistömarkkinat, mustiin kohdistunut poliisiväkivalta ja siitä kummunnut Black Lives Matter -liike sekä tietysti Trump. Amerikkalaisen taiteen museon Whitneyn biennaali, jota tänä vuonna on kuvailtu selvästi poliittisemmaksi ja yhteiskunnallisemmaksi kuin aikaisempina vuosina, käsittelee väkevästi näitä kolmea teemaa, ehkä näkyvimmin juuri ei-valkoisten amerikkalaisten todellisuutta, kokemuksia ja historiaa. Aloin kirjoittamaan juttua biennaalista vierailtuani museossa noin kolme viikkoa sitten. Se oli melko perinteinen näyttelyarvostelu, jossa näyttelyn teemat huomioiden oli kuitenkin mahdotonta ohittaa Yhdysvaltoja – ja myös Eurooppaa – viime vuosina leimannutta yhteiskunnallista keskustelua. Erityisen paljon huomioni kiinnittyi myös oman positioni tarkasteluun ja kyseenalaistamiseen. Vähemmistöjen todellisuutta monin tavoin tarkasteleva näyttely teki oman etuoikeutetun asemani näkyväksi. Onko minulla valkoisena ja suomalaisena ylipäätään oikeutta tai kykyä kirjoittaa näistä teoksista? Jutun ollessa hyvässä vauhdissa jotain tapahtui. Suomessa tuli esseedebatti koskien Antti Hurskaisen En vittu valehtele -esseetä, jossa hän vertasi Koko Hubaraa ja Timo Hännikäistä samanlaisiksi uhriutujiksi sillä erotuksella, että Hubaran teksteillä on heikompaa kirjallista arvoa. Alunperin Kritiikki-lehdessä, sittemmin Nuoren Voiman verkkosivuilla ilmestynyt essee synnytti erinomaisia vastakirjoituksia, joissa ruodittiin esseen retoriikkaa sekä aiheellisesti moitittiin muun muassa Hurskaisen halua määrittää, milloin rodullistetut ihmiset saavat loukkaantua ja milloin loukkaantuminen on vain aiheeton ”uhriutumisperformanssi”. Erityisesti biennaalinäyttelyn valossa tuntui todella kummalliselta, että joku kehtaa julkisesti kirjoittaa ärsyyntyvänsä, kun ei-valkoinen loukkaantuu laastarin väristä. Hei älä nyt viiti, hymyilisit vähän. Vähän sen jälkeen luin Carmen Baltzarin hienon ja erittäin tarpeellisen jutun valkoisesta taiteesta, ja esille nousi jälleen viimeaikaiset debatit kulttuurisesta omimisesta. Keskusteluissa toistui keskeisesti puheenaiheet, jotka tulivat näkyvästi vastaan myös amerikkalaisen nykytaiteen biennaalissa. Ei auttanut muu kuin painaa deletea ja aloittaa uudestaan, uudessa valossa.
This biennial arrives at a time rife with racial tensions, economic inequities and polarizing politics, inviting us to pause and pose questions in a tumultuous world.Näillä sanoilla kuvaavat kuraattorit Chistopher Y. Lew ja Mia Locks Whitneyn maaliskuussa avautunutta biennaalia. On kiinnostavaa, että biennaalin valmistelu ja taiteilijavalinnat ovat ajoittuneet Donald Trumpin presidenttiyttä edeltävään aikaan, jolloin ainakin New Yorkissa kieltäydyttiin vahvasti uskomasta hänen mahdollisuuksiinsa voittaa. Itse näyttelyn esilläoloaika kuitenkin sijoittuu aikaan Trumpin virkaanastujaisten jälkeen. Vaikka presidentti mainitaan nimeltä laskujeni mukaan vain kahdessa teoksessa, uusi poliittinen ja yhteiskunnallinen aikakausi häilyy painostavana koko teoskokonaisuuden yllä. Yksi näyttelyn näkyvimmistä, ja näkymättömistä, aiheista on väkivalta. Siihen kulminoituu myös suurin biennaaliin liittynyt väittely, joka syntyi Dana Schutzin maalauksesta Open Casket. Maalaus kuvaa avoimessa arkussa 14-vuotiasta afro-amerikkalaista Emmett Tillia, joka hakattiin kuoliaaksi vuonna 1955 valkoisen naisen antaman väärän todistuksen perusteella. Teoksen kriitikot ovat syyttäneet valkoista taiteilijaa appropriaatiosta ja mustassa yhteisössä tapahtuneen tragedian eksploitaatiosta. Puolustajat, mukaan lukien näyttelyn kuraattorit, ovat vedonneet Schutzin sananvapauteen ja oikeuteen käsitellä teoksellaan kansakunnan yhteistä historiaa ja traumaa. Taiteilija itse on perustellut aiheenvalintaa vetoamalla samaistumispintaansa äitinä, ja korostanut, että teos ei ole myytävänä ja siinä mielessä kaupallistettavissa. Mutta antaako se, että on äiti, taiteilijalle oikeuden ja kyvyn käsitellä teoksen aihetta? Riittääkö se avaamaan sitä rakenteellista väkivaltaa ja rasismia, joka kohdistuu mustiin? Joutuuko valkoinen äiti pelkäämään lapsensa puolesta samalla tavalla kuin musta nykypäivän Yhdysvalloissa? Näyttelyn avauduttua maalauksen edessä oli pitkään käynnissä taiteilija Parker Brightin hiljainen mielenosoitus, jossa hän seisoi teoksen edessä pukeutuneena paitaan, jossa luki ”Black Death Spectacle”. Omalla katsomiskerrallani protesteja ei näkynyt ja teos riippui yksinäisenä paikoillaan. Tuntematta Schutzin perimmäisiä motiiveja tarkemmin, teos tuntui kieltämättä tarpeettomalta provosoinnilta ja perusteettomalta huomionhaulta. Ehkä vielä enemmän siksi, että maalaus kuvaa kohdettaan abstrahoidusti, eikä moni luultavasti tunnistaisi aihetta ilman teosnimeä. Kuin Schutz olisi käyttänyt Tillin brutaalisti mutiloituja kasvoja jonkinlaisena maalaustekniikan koealustana. Mitä tämä on, jos ei eksploitaatiota? Appropriaatiokeskustelua on Suomessa käyty ehkä enemmän kirjallisuudessa kuin kuvataiteissa. Mieleen tulee esimerkki viime vuodelta Helsingistä, kun Helsinki Contemporaryssa oli esillä Pekka Jylhän teos Kunnes meri hänet vapauttaa. Näköisveistos kuvasi rantaan huuhtoutunutta pientä pakolaispoikaa, joka makasi kauhisteltavana lasivitriinissä gallerian lattialla kuin 3D-tulostimia esittelevillä messuilla. Mutta onko kuvataiteessa tai kirjallisuudessa toteutetulla kulttuurisella appropriaatiolla mitään eroa? Muuttuuko omimisen tapa, kun kohdetta representoidaan visuaalisesti tai tekstin kautta? Tai onko sillä vaikutusta, että Emmett Tillin ja Aylan Kurdin tapaukset ovat järkyttäviä historiallisia tapahtumia eivätkä esimerkiksi fiktiivistä mielikuvituksen tuotetta? Ehkä näyttelyn inhottavin ja väkivaltaa fyysisimmin kuvaava teos on (valkoisen) taiteilijan Jordan Wolfsonin teos Real Violence. Muutaman minuutin pituisessa VR-laseilla koettavassa teoksessa katsoja joutuu seuraamaan toimettomana vierestä, kun valkoinen mies hakkaa mielivaltaisesti toisen valkoisen miehen pesäpallomailalla tohjoksi keskellä katua. Vaikka kohtausta on piinaavaa katsoa, teoksen sattumanvarainen ja hyperrealistinen väkivalta jättää vastenmielisen pinnallisen ja laskelmoidun vaikutelman paljon merkityksellisempien – ja oikeasti tapahtunutta väkivaltaa kuvaavien – teosten seurassa. Wolfsonin teos tuntuu väheksyvän sitä tosiasiaa, että monille väkivalta on systemaattista ja todellista, ei sattumanvaraista ja käsitteellistä. Mielivaltaisen, valkoisiin kohdistuvan väkivallan uhalla pelottelu on päinvastoin vaarallista ja liian usein johtanut väkivaltaan ei-valkoisia kohtaan.
The two greatest stores of wealth internationally today [are] contemporary art […and] apartments in Manhattan.Blackrock -yhtiön toimitusjohtajan Larry Finkin lainaus halkoo museon valkoista seinää. Tuloerojen kasvu, vähätuloisten velkaantuminen sekä taidemaailman rooli taloudellisen ja sosiaalisen epätasa-arvon ilmentymänä tuodaan konkreettisimmin esille vuonna 2011 Occypy Wallstreet -liikkeen imussa perustetun Occupy Museums -kollektiivin mininäyttelyssä Debtfair. Videolla rullaa laskuri, joka mittaa teoksen 30 taiteilijan tämänhetkistä yhteenlaskettua velkamäärää. Taiteilijoiden esillä olevat teokset on lajiteltu eri velkojien, lähinnä pankkien ja suuryritysten mukaan, ja ne ovat myynnissä kunkin taiteilijoiden kuukausittaisen velanlyhennyksen summalla. Toteutus on tyylikäs ja mieleenpainuva, joskin Whitneyn kaltainen megaorganisaatio on luonnollisesti kompleksinen esitysympäristö taidemaailman rakenteita kritisoivalle teokselle. [caption id="attachment_7079" align="aligncenter" width="1000"]