Sulje

Sulje

ITSENI ESITYS � MAIL ORDER EXPERIMANCE

Menen vessaan, suljen oven ja avaan kirjeen. Kuoren sis�ll� on kapea, pitkulainen vihkonen, jonka kannessa lukee MOE. Mail Order Experimance on Todellisuuden tutkimuskeskuksen kokemusesitys, jonka olen tilannut kotiini. Teoksella ei ole muita esiintyji� tai yleis�� kuin min�. Esityksen ohjeet antavan suunnan, aistit ryhtyv�t iloisina uurastamaan ja mieli piirt�� karttaa kokemuksen ymp�rille. Mik� on siis esityst� ja mik� itse�ni?

Mail Order Experimancen�ensimm�inen versio syntyi vuonna 2008, kun esitystaiteen ammattilaisista muodostuva kollektiivi�Todellisuuden tutkimuskeskus�tutki todellisuutta l�ht�kohtanaan�Katsoja-kokijan keho esityksess�. Kulttuuripedagogi�Risto Santavuoren�sek� esitys- ja rituaalitaiteilija�Eero-Tapio Vuoren�luoma�MOE�on �katsojal�ht�inen esitys, joka yhdistelee elementtej� teatterista ja tajunnallisesta ohjauksesta�.�Sen materiaalinen muoto on vihko, jonka sis�lt�m�t yksinkertaiset ohjeet kuljettavat kokijan l�pi esityksen vaiheiden: tilaan asettumisen, matkan ja paluun. Esityksen rakenne ei vaadi kokijalta muuta kuin aikaa, ja senkin ajankohdan ja pituuden saa m��ritell� itse.

Olen tilannut�MOEn�TTK:n verkkokaupasta ja valinnut tilausohjeiden mukaan yhden sanan, jonka tekij�t liitt�v�t esitykseen. Pian postissa saapuu A4-kokoinen kirjekuori. Ohjeessa kehotetaan valitsemaan esitysp�iv� ja kerrotaan esitysajan olevan yleens� illalla kello seitsem�n. Huolimatta koronakev��n erist�ytymisest� ja aikataulujeni tyhjyydest� en l�yd� esitykselle mieleist�ni ilta-ajankohtaa, vaan hilloan kuorta p�yd�ll� p�iv�kausia ennen kuin saan lopulta sovittua itseni kanssa esitysajan. Minun esitykseni, matkani paras ajankohta on maanantaiaamup�iv�.

�Esitysp�iv�n�, varaa itsellesi rauhallista aikaa. Mene t�sm�lleen esityksen alkaessa WC:hen esityskuori mukanasi. Noudata ohjeita tarkkaan.�

Pid�n silmi� pime�ss� kylpyhuoneessa vaistomaisesti kiinni. Ohjeet kehottavat kuuntelemaan tilaa, joka alkaa puhua materiaaliensa ja muotojensa kielill�. Kun avaan silm�t, h�m�r�st� kohti kurottuvat jokap�iv�isten esineiden olomuodot: suihkuletku, kuukuppi, lavuaari ja sen nurkassa kumollaan oleva tyhj� hiustenhoitoainepullo. Niist� purskahtaa esiin kymmeni� assosiaatioita, aikaan ja materiaan kiinnittyneit�, arkisia olemassaolon ilmaisuja. Kuinka kauan olen asunut t�ss� asunnossa? Nelj� vuotta (kiitollisuus pysyvyydest�, se on pidemp��n kuin miss��n aikuisik�ni kodissa). Milloin siivosin vessan viimeksi? Kauan sitten (h�pe�, uhmakas v�linpit�m�tt�myys, lopulta omaan likaisuuteen hyv�ksyv�sti ja ehk� hellyydell� suhtautuminen?). Olenko oksentanut koskaan t�ss� vessassa? En muista (ilahtuneisuus paniikkia her�tt�v�n ruumiillisen toiminnon mahdollisesta pitk�aikaisesta v�ltt�misest�, success!).

Mail Order Experimance�ei ole esityksen� monimutkainen, mutta se on monitasoinen. Se saa herkistym��n tuntoaistille. Milt� kosketus tuntuu? Ent� liike? Keho alkaa ty�st�� itse��n mukavuutta kohti. Venyttelen, k�yt�n lavuaaria jalkojen tukena, mutta en liiku istuimelta. Tiettyjen rajoitusten pit�minen matkalla tuntuu luontaiselta, vaikka siihen ei ohjeissa erityisesti kehotetakaan. Toistan valitsemaani sanaa erilaisilla suun asennoilla ja ��nill�. Kuuntelen, mutta on vaikea keskitty� samaan aikaan aistimaan sit�, milt� puhuminen tuntuu ja milt� ��nen kuuleminen tuntuu. ��nen tuottamisen kokemus tuntuu jotenkin suoremmalta kehokokemukselta kuin kuunteleminen, joka taas tuntuu vaativan aivan erityist� keskittymist� ja herkkyytt�.

Esitys saa my�s pohtimaan sit�, mill� tavalla ymp�rist�, ohjeet ja rakenteet vaikuttavat teokseen ja toisiinsa. Yksinkertaisimmillaan esitys on kai esiintyj�n ja yleis�n v�linen kohtaaminen. Tuossa tavanomaisessa tilanteessa on helppoa ajautua otaksumaan, ett� esiintyj�n toiminta ja esityst� varten j�rjestetyss� tilassa oleminen tuottavat yleis�n edustajassa reaktiot, joita h�n sitten kokee ja havainnoi.�MOE�kuitenkin poistaa yht�l�st� �ulkoisen� esiintyj�n ja paljastaa sen, miten esitys rakentuu itsess�.

Siten�MOEssa�korostuu my�s se, mit� milloinkin tuo esitykseen ja kokemukseen mukanaan. Kokemaani esityst� ei olisi syntynyt ilman vihkossa kuvailtua tapahtuman rakennetta, mutta sen ilmenemiseen vaikuttivat viel� ohjeitakin enemm�n kaikki se, mit� itse toin mukanani � kehossa, tunnetiloissa ja muistoissa. Esityst� edelt�neet eletyt hetket tulvivat tilanteeseen v�ist�m�tt�, kaikki omilla erilaisilla intensiteeteill��n.

�Meditatiivinen� on attribuutti, joka on liitetty monenlaiseen taiteeseen. Usein sill� saatetaan viitata teoksiin, jotka kutsuvat rauhalliseen keskittymiseen, sis��np�ink��ntyneeseen huomioon tai aistikokemuksiin tai universaaliin yhteyden kokemukseen uppoutumiseen.�MOEn�kohdalla todellisuuden taiteellinen tutkiminen ja todellisuuden meditatiivinen tutkiminen tuntuvat erityisen l�heisilt�, oikeastaan erottamattomilta.

Tai n�in min� ainakin olen viritt�ytynyt kokemaan. Juuri ennen valitsemaani esitysaikaa olen ollut mukana ryhm�meditaatiossa, niin kuin viime viikot joka aamu kello kymmenen. Videokokouspalvelun avulla meditaatioryhm�ni on kokoontunut harjoittamaan buddhalaisen perinteen mukaista anatta-harjoitusta. Paalinkielinen sana anatta tarkoittaa ei-itseytt� ja sit� harjoittamalla luovutaan tietoisesti samaistumisesta kaikkiin kokemuksen osa-alueisiin. Harjoituksessa pyrit��n n�kem��n, kuinka kaikki kokemamme asiat ovat ehdollisia, riippuvaisia mielen rakennelmista. Minuuden kokemuksesta h�llent�minen meditaation avulla v�hent�� samaistumisesta ja takertumisesta aiheutuvaa k�rsimyst�.�

Yksi tapa harjoittaa anattaa l�htee liikkeelle tutkimalla minuuden muodostumista.�Oppimalla erittelem��n kokemuksen osa-alueet oppii tunnistamaan my�s niiden pysym�tt�myyden ja rakentuneisuuden. T�m� n�kemisen tapa tuli mukaani kylpyhuoneeseen, jossa�MOE�tapahtui ja vaikutti siihen, miten se tapahtui, eli miten sen koin.

Toinen mahdollinen � ja yht� tosi � n�kemisen tapa on se, ett� esitys muodostui siit�, ett� istuin kolme varttia pime�ss� vessassa venyttelem�ss� ja toistelemassa er��n lintulajin nime�. Meditaation, taiteenlajin tai buddhalaisen perinteen kautta viritt�ytyminen n�kemisen tapojen joustavuuteen antaa kuitenkin mahdollisuuden valita sen tavan, joka tuntuu mielekk�imm�lt�. Sen tavan, joka avaa tai syvent�� kokemusta, vie kohti vapautta ja k�rsimyksen v�henemist�.

Paluun j�lkeen ohje kuuluu:

�Voit tunnistaa merkitsev�n matkaltasi ja ottaa sen mukaan. Kaikki tarpeeton haihtuu.�

Esityksen j�lkeen kaikki kokemani tuntuu samaan aikaan sattumalta ja tarkoitetulta.�

 

Min� olen esitys.

Esitys olen min�.

 

 

Tekstiss� k�sitelty�Mail Order Experimance�tapahtui turkulaisessa yksityisasunnossa 25.5. klo 11�11.47.�Todellisuuden tutkimuskeskuksen verkkokaupan�mukaan�MOEt�ovat t�ll� hetkell� loppuunmyytyj�, mutta kollektiivin Facebook-sivujen mukaan heilt� voi tiedustella mahdollisuutta uuteen esityser��n.

 

Kuva liittyy esityst� varten valittuun sanaan. | Wilhelm von Wright: Emberiza citrinella | Wikimedia Commons

Olen taidealan humanisti, vapaa kirjoittaja ja filosofian maisteri Turusta. T�ll� hetkell� maailmassa olemisessa tuntuu t�rke�lt� tarkkailun ja osallistumisen tasapaino. Ihmettelen pieni� liikahduksia pinnan alla niin taiteessa, kirjoittamisessa kuin el�m�ss�kin.