Tom of Finland: The Pleasure of Play – EDIT

Sulje

Sulje

Tom of Finland: The Pleasure of Play

Juuri kun ajattelee, että Tom of Finlandin teokset olisi jo moneen kertaan nähty ja läpikotaisin tulkittu, avautuu New Yorkin Artists Spacessa hänen elämäntyötään seulova teoskavalkadi, joka ällistyttää monipuolisuudellaan. The Pleasure of Play -näyttely on ennen kaikkea seksuaalisuuden ja vapauden ylistys – ja Yhdysvalloissa juuri nyt erityisen ajankohtainen. The Pleasure of Play on kokonaisvaltainen tutkimusmatka Tom of Finlandin […]

Juuri kun ajattelee, että Tom of Finlandin teokset olisi jo moneen kertaan nähty ja läpikotaisin tulkittu, avautuu New Yorkin Artists Spacessa hänen elämäntyötään seulova teoskavalkadi, joka ällistyttää monipuolisuudellaan. The Pleasure of Play -näyttely on ennen kaikkea seksuaalisuuden ja vapauden ylistys – ja Yhdysvalloissa juuri nyt erityisen ajankohtainen.

The Pleasure of Play on kokonaisvaltainen tutkimusmatka Tom of Finlandin (Touko Laaksonen 1920–1991) taiteeseen ja elämään. Ennennäkemätön teoskatsaus lähtee liikkeelle Laaksosen lapsuuden paperinukeista ja käy läpi 40-luvun armeijavuosina tehdyt piirustukset, edeten aina upeisiin väriguasseihin ja varmasti tunnistettavimpiin, vahvan homoeroottisiin fantasiakuviin. Erityisen mielenkiintoinen lisä ovat lukuisat kollaasimaiset referenssisivut, joita Laaksonen on läpi vuosikymmenten koonnut inspiraatiokseen. Esillä on myös muun muassa mieletön, 20-osainen Pleasure Garden -sarja Laaksosen luomasta Kake-sarjakuvasta. Näyttely esittelee lisäksi Laaksosen siviiliammatissaan tekemiä piirustuksia ajalta, jolloin hän työskenteli graafisena suunnittelijana ja kuvittajana mainostoimistossa. Katsaus on siis suuri, mutta täysin oikeutetusti. Artists Spacen satsaukselle on tuonut lisähuomiota sekä New Yorkin Pride-viikko että Yhdysvaltojen korkeimman oikeuden viime perjantaina tekemä päätös, joka tekee homoavioliitoista laillisia kaikissa USA:n osavaltioissa. Isoja juhlanaiheita ilmassa.

Erityisesti Tom of Finlandille ehkä ominaisimpien, voimakkaan homoeroottisten piirustusten vetovoima ja kiehtovuus perustuu usein peittelemättömään ambivalenssiin. Piirrosten groteskius, hahmojen liioitellun maskuliiniset vartalot ja toisinaan rajun sadomasokistinen toiminta unohtuu leikittelevien ilmeiden, poikamaisen innokkuuden ja toisaalta hahmojen ja kompositioiden epärealistisuuden alle. Tomin supermiehet ovat toisaalta lempeitä ja leikitteleviä, toisaalta ronskeja ja jopa uhkaavia. Samalla kun kuvat käyttävät hyväkseen klassisia asetelmia ja ikonografiaa, maskuliinisuuden representaatio on liioiteltua ja yltiöeroottista.

Välillä tuntuu ristiriitaiselta, että kuvat huvittavat ja näyttäytyvät toisinaan lähes koomisina, vaikka ne kuvaavat usein jonkinasteista seksuaalista väkivaltaa eikä aina ole täysin selvää, osallistuvatko kaikki kuvien henkilöt tapahtumiin vapaaehtoisesti. Nautinto ja leikki sekoittuvat vallankäyttöön, eikä tätä piilotella. Päällimmäisenä Tom of Finlandin piirustuksista välittyy kuitenkin ennen kaikkea puhdas nautinto ja seksuaalinen vapaus. Yleensä jopa kaikkein rajuimman aktin kesken miehet hymyilevät vapautuneesti. Näyttelyssä on mukana on myös yllättävän herkkiä piirustuksia, joiden kohteet tuntevat himon lisäksi kiintymystä ja rakkautta. Erityisesti varhaisemmat, värikkäät guassimaalaukset ovat poikkeuksellisen herkullisia. Ne tuntuvat viiittaavan tyyliltään myös mainosmaailmaan, jonka parissa Laaksonen siviilissä työskenteli. Läpi eri vuosikymmenten, Laaksosen piirrosjälki on häkellyttävän vahvaa ja hallittua. Pelkkää viivan käyttöä on ilo tarkkailla.

  RI4plGf_ko     Wwl6qkM9Dt

Tomin mieskuvasto on usein vahvan arkkityyppistä ja jakautuu eri kategorioihin, mikä osaltaan korostaa henkilöiden anonyymiytta ja niiden roolihahmomaisuutta. On poliisit, cowboyt, seilorit, vangit, moottoripyöräilijät ja sotilaat nahkasaappaissa. Viimeistään suurenmoisessa Pleasure Garden -sarjassa kaikki hahmot marssivat näyttämölle fantasiamaisessa puutarhassa, jossa heteronormatiivisen maailman ulkopuolella miehet pystyvät ilmaisemaan ja nauttimaan seksuaalisuudestaan vapaasti. Näyttelyssä on mukana on myös upeita potretteja, joissa esiintyy Laaksosen ystäviä ja tuttavia. Niiden kohteet ovat eri tavalla persoonia kuin luonnottoman kokoisia lihaksiaan ja elimiään esittelevät muskelimiehet. Yhtä kaikki seksuaalisuudestaan avoimesti nauttivina.

“One characteristic of Tom’s drawings is the engaging facial familiarity. The recognizability of the drawings’ acteurs—smiling, fearless faces—while often in the act of sado-masochistic play, present an intrepid vision of sexuality, while pointing towards the culture that created the relationship between fear and sexuality in the first place.”

– Stefan Kalmár, johtaja ja kuraattori, Artists Space

6OHZUsjz_p      tom-of-finland-13

Univormufetissistään avoimesti kertonut Laaksonen piirsi runsaasti sotilaita, myös natsiunivormuun pukeutuneita miehiä saappaineen ja lakkeineen. Natsiestetiikkaa ei piilotella tässäkään näyttelyssä. Usein Tom of Finlandin piirustukset on luettu virheellisesti natsimyönteisiksi ja esittävän sotilaat arjalaisen komeina miessankareina. Sotilaiden harjoittaman ideologian sijaan Laaksosta kuitenkin kiinnosti lähinnä heidän nahkasaappaidensa ja univormunsa herättämät fantasiat. Näyttelyn yhteydessä pidetyssä keskustelutilaisuudessa Laaksosen pitkäaikainen kumppani ja Tom of Finland Foundationin johtaja Durk Dehner kertoi, että Tomin natseja kuvaavat piirustukset olivat komissioituja tilaustöitä hänen brittiystävilleen, ja niiden tarkoitus oli ihannoinin sijaan päinvastoin saksalaisten nöyryyttäminen ja esittäminen epäkorrektissa kontekstissa, tässä tapauksessa rajussa seksuaalisessa kanssakäymisessä. Näyttely tarjoaa varsin niukasti tietoa kuvien takaa, mikä toisaalta jättää tilaa tulkinnoille, mutta jättää useimmat mehukkaista ja taustottavista tarinoista pimentoon.

Erityisesti ajalliseen kontekstiinsa asetettuna Laaksosen kuvat ovat häkellyttäviä ja kulkevat rinta rinnan homokulttuurin yhteiskunnallisten vaiheiden kanssa. Niiden tekoaikaan homoseksuaalisuus oli vielä rikos ja kuvat levisivät salaa, huomaamattomalla kirjepostilla. Edes Suomen homoalakulttuuripiireissä Tomin henkilöllisyyttä ei tiedetty, ja yhtäkkiä kaikkialla esiin putkahtelevien kuvien tekijää luultiin pitkään tanskalaiseksi. Niitä kutsuttiinkin “Tanskan pojan piirrustuksiksi”. Tom of Finlandin piirustukset kuvaavat jotain, mikä ei ollut mahdollista ja sallittua aikansa yhteiskunnassa. Ne ovat tuoneet toivoa, tukea ja nautintoa lukuisille seksuaalisuutensa salanneille miehille ympäri maailmaa. Niinpä ne näyttäytyvät ennen kaikkea, jopa liikuttavissa määrin, pelottomina kuvauksina miehen seksuaalisuudesta ja oikeudesta siihen.

https://vimeo.com/132378661 Tom of Finland: Pleasure of Play

14.6.–23.8.2015

Artists Space Exhibitions 38 Greene Street NY 10013 ja Artists Space Books and Talks 55 Walker Street NY 10013   Kuvat: Tom of Finland / Artists Space Video: Rosa Kuosmanen]]>

Olen kirjoittaja ja taidehistorioitsija, ja työskennellyt kulttuurialan organisaatioissa nykytaiteen ja viestinnän parissa. Niin kirjoittamisessa kuin taiteessa kiehtoo usein enemmän prosessi kuin lopputulos.

rosa@editmedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *