AVAJAISKRITIIKIT 1
18.5.2014
Sulje
Sulje
18.5.2014
Et ehkä vielä tiennytkään, että EDIT tekee näyttelyiden lisäksi arvioita myös näyttelyn avajaisista! Monethan tulevat avajaisiin juomaan ilmaista viiniä, mutta avajaisissa on myös paljon muita huomionarvoisia seikkoja ja nautintoaiheita (joista viini toki yksi tärkeimmistä). Avajaisissa itse näyttely saattaa jäädä muun toiminnan tai ihmisvilinän varjoon. Toisaalta mikään ei houkuta vähempää tulemaan katsomaan näyttelyä myöhemmin, kuin tolkuttoman […]
Et ehkä vielä tiennytkään, että EDIT tekee näyttelyiden lisäksi arvioita myös näyttelyn avajaisista! Monethan tulevat avajaisiin juomaan ilmaista viiniä, mutta avajaisissa on myös paljon muita huomionarvoisia seikkoja ja nautintoaiheita (joista viini toki yksi tärkeimmistä).
Avajaisissa itse näyttely saattaa jäädä muun toiminnan tai ihmisvilinän varjoon. Toisaalta mikään ei houkuta vähempää tulemaan katsomaan näyttelyä myöhemmin, kuin tolkuttoman tylsät avajaiset. ”Johan minä oikeastaan näin ne duunit silloin avajaisissa” sanot itsellesi, kun viimeisenä aukiolopäivänä harkitset lähtemistä. Avajaiset ovat tärkeitä taiteen piirissä toimivien tyyppien verkostoitumis- tai näyttäytymistapahtumia. Taiteen tarkastelun lisäksi oman kiinnostavan aspektinsa voi tarjota esimerkiksi avajaisvieraiden pukeutumisen tarkastelu, johon EDIT paneutuu myöhemmin.
On tietenkin eri asia, onko kyseessä kultakauden taidetta esittelevän näyttelyn vernissaus Ateneumissa vai vastavalmistuneen kuvataiteilijan ensinäyttely kalliolaisessa sisäpiirigalleriassa. Muuttuvia tekijöitä skenestä toiseen siirtyessä ovat erityisesti kanssaihmisten ikä, tyyli ja tunnettavuus sekä tarjoilujen määrä ja laatu. Paikasta ja näyttelyn sisällöstä riippumatta voit yleensä aina rohkeasti lähestyä muita avajaisvieraita ja rakentaa turvallisen keskustelun tuosta vain taidetta jutunjuurena käyttäen. Ymmärrettävästi avajaisissa usein mukavinta on hengailla entuudestaan tuttujen ihmisten kanssa, mutta jos pyrit verkostoitumaan tai koet vain tarvetta hankkia kavereitasi parempaa seuraa voit aloittaa keskustelun esimerkiksi näin:
“No mites nää teokset…onko millasia ajatuksia?” “Tiedäksä jotain tosta taiteilijasta?” “Olikohan sitä viiniä vielä jäljellä, sinulla kun sitä siinä on?”
Myös ripustusta voi aina kommentoida – yleensä kriittisesti.
Se, saapuuko avajaisiin paljon ja minkälaista porukkaa, voi kertoa paljon itse näyttelystä tai puitteista. Tietyissä paikoissa avajaisiin vaaditaan kutsukortti (suuret museot), mutta yleensä avajaiset ovat avoimia tapahtumia (useimmat galleriat). Usein avajaisissa pyörivät samat porukat ja voit joutua väistelemään tylsiä tuttavuuksia. Se hoituu helposti vaikkapa teeskentelemällä keskustelevasi vilkkaasti lähimpänä olevan avajaisvieraan kanssa tai tutkailemalla intensiivisesti teoslistaa.
EDIT tietää avajaisissa liikkuvan alkoholille persoja ja avajaisille hyvin omistautuneita tapauksia. Jos avaa kaupunkiin uuden gallerian, ja avajaisiin tiensä löytää esimerkiksi eräs tietty salkkumies tai hyvin autenttinen nimellä “Marjastaja” tunnettu hahmo, on galleria jo lunastanut paikkansa taidekentällä. Siinä missä “elämä on ihmisen parasta aikaa”, kuten aikamme suuri ajattelija Matti Nykänen on asian muotoillut, ovat avajaiset parhaimmillaan parasta ajanvietettä! EDIT suositteleekin vierailemaan mahdollisimman monissa avajaisissa sekä vinkkaamaan avajaiskokemuksista (samoin kuin lähestyvistä avajaisista) meille. Tässä vielä pika-arviot viime aikojen must-happeningeistä:
(Numeroarvostelut asteikolla 4-10)
Yrjö16 -avajaisissa oli runsaat tarjoilut[/caption]
Unknown Cargon maukkaat Absolut-drinkit tarjoiltiin tyylikkäistä pikku kipoista.[/caption]
Pop Up Art House. Kaisa Luukkosen toes Blondies (Girls Saying No)[/caption]
Kuvan Kevät 2014 avajaiset. Etualalla Milka Tertsusen teos, takana Kaarlo Staufferin maalaus.[/caption]
Kiasman Kimpassa -näyttelyn avajaisten tarjoilut olivat to die for.[/caption]
Tällä kertaa kriittisenä gonzo-arviointikaksikkona toimivat Rosa Kuosmanen & Sanna Lipponen / EDIT
]]>