Vuosi 2016 – EDIT

Sulje

Sulje

Vuosi 2016

Vuosi 2016 oli monien murheellisten uutisten, pahentuvien kriisien ja ennalta-arvaamattomien vaalitulosten vuosi. Silti tänäkin vuonna nähtiin hienoa nykytaidetta ja käytiin näyttelyissä, myös ulkomailla asti. Mikä oli hot, kuka not? Seuraavassa EDITin toimituskunnan jo perinteeksi muodostunut katsaus kuluneeseen vuoteen.

Vuosi 2016 oli monien murheellisten uutisten, pahentuvien kriisien ja ennalta-arvaamattomien vaalitulosten vuosi. Silti tänäkin vuonna nähtiin hienoa nykytaidetta ja käytiin näyttelyissä, myös ulkomailla asti. Mikä oli hot, kuka not? Seuraavassa EDITin toimituskunnan jo perinteeksi muodostunut katsaus kuluneeseen vuoteen. Vuoden…   Solvaus: Kyy povella. Soveltuu useaan kontekstiin. Toimituskunta totesi käytön lisääntyneen erityisesti Guggenheim-farssin loppumetreillä.   Ilmiö: Naistaiteilijat isojen museoiden vetonauloina. Museokentän Leidit lavalla -line upissa tietysti HAMin Kusama, Taidehallin Saint-Phalle, Atskin Neel ja Kiasman Hatoum. Lämppäreinä kotimaan kuumat kantturat Rut Bryk EMMAssa, Helene Schjerfbeck Turun Taidemuseossa ja Kirsti Rantanen Designmuseossa.   Uudistus: Se, että Guggenheimista oltiin jotain mieltä. Mitä tahansa mieltä. Kunhan se nyt on ohi.   Paska päätös: About kaikki hallituksen tekemät.   Hyvä päätös: Checkpoint Helsinki saikin rahoitusta, ka-ching! Kiitti KONE! Lue tästä vielä EDITistä miksi oli perseestä kun Helsingin kaupunki ilmoitti vuosi sitten, ettei se jatka Checkpointin rahoittamista.   Elokuva: The 100 years show (Netflix). Unohda nuoruus, Nuorten näyttely ja Vuoden nuori taiteilija -hässäkät. Iäkkyys on vihdoin in. Vuoden vanha taiteilija on 101-vuotias Carmen Herrera, jonka ura lähti nousukiitoon yhdeksänkymppisenä.   Taide-elokuva: Julian Rosefeldtin Manifesto Hamburger Bahnhofilla. Toispa joku tuon teoksen Suomeen ping @ Kiasma HAM Amos Rex Taidehalli mitä näitä nyt on.   Kriisi: Vuosi valkeni yhä pahenevan pakolaiskriisin tahdissa. Pohdimme tuolloin myös kriisin käsittelemistä nykytaiteen keinoin. Loppuvuodesta surimme ennen kaikkea Syyriaa.   Alkemistit: Saara Ekström, Anselm Kiefer ja Reima Nevalainen. Paskan muuttaminen kullaksi on edelleen in.   Huvitus: Kiasman ARS17-vlogi. Muistathan sinäkin vielä ARS1883:n kohokohdat? Bubbling under: Pullervo.   Ryyppyreissu/taidematka: Kymmenen tunnin taidebussimatka Varsinais-Suomessa. Sponsored by MUU ry.   Aurinkopaneelit: Mustarindan energiaomavarainen näyttely Maa-laiset Sinnessä.   Voitto: TRUMP. Veni, vidi, voi vittu.   Innovaatio: Digitalisaatio. Vaikka keksitty jo muutama vuosikymmen sitten, voi ihan hyvin puhua tästä uutena asiana ja tehdä museonäyttelyn.    Vuoden blockbuster: Yayoi Kusama HAMissa. Viime vuonna avatun kinkkumuseon tämänvuotinen jättihitti on pisteitä maalaileva japanilainen. Ei sovellu antisosiaaliselle museokävijälle, täällä paljon ihmisiä. Muuten kyllä pisteet on oikein kivoja. (Kusaman näyttely Louisianassa oli kyllä kivempi.)   Prööt (taidenäyttely): Pekka Jylhän We Have Inherited Hope – the Gift of Forgetting Helsinki Contemporaryssa.   Kupla: Art Helsinki 2016. Sori siitä.   Naisen euro on 80 senttiä: Lasikatto yllätti Clintonin ARGH.   Tv-sarja: Westworld, Stranger Things, Better things! Stranger Thingsissa Winona Ryderin jouluvaloinstallaatiot näytti ihan Kusaman peilihuoneesta revityiltä.   Fiktiivinen hahmo: Kuninkaallinen vauva Juha Sipilä. Kaj Stenvallkin on siirtynyt Aku Ankasta suomalaisiin kuninkaallisiin.   Taidemuseo: Vierailimme Los Angelesissa uudessa nykytaiteen museo Broadissa.   Kuratoriaalinen konsepti: SIC: Essi Kausalainen. Keppi lattialla. Myös Maija Luutonen ja lenkkarit lattialla <3   Tapahtuma: Gwangjun biennaali.   Performanssi: Davide Balulan Mimed Sculptures Art Baselissa. Myös: Guggenheimin vastainen mielenosoitus. Eiks tää ollutkin performanssi?   Toteemieläin: Kuuhanhet? Astikaisen koirat? Kapitalismi.   Twitter: Mikä twitter? Ei enää in. @soinismibot #taideperformanssidespotismi #taideterapiafeminismi #nykytaidekommunismi #taidenäyttelyoikeamielisyys   Kiteytys vuodesta: George RR Martin. “2016 was directed by me.”   Palaute: (Miksi luet EDITiä?) –Kaikkeahan kannattaa lukea (anonymous) HUOM. EDIT vastaa saatuun palautteeseen tammikuussa 2017!   ”Tää on kyllä oppimiskokemusta ollut koko vuosi.”


Kansikuva: Julian Rosefeldt, Manifesto]]>

EDIT on vuonna 2014 perustettu julkaisu, jossa kirjoitetaan nykytaiteen sisällöistä, taiteilijoista, näyttelyistä ja ajankohtaisista ilmiöistä kulttuurin kentällä.

info@editmedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *