Sanna Lipponen
11.6.2020

Sulje
Sulje
Olen taidehistorioitsija ja mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. Tällä hetkellä työskentelen korkeakouluhallinnon parissa, aiemmin muun muassa museoissa ja gallerioissa. Lähestyn taidetta katsoen, kuunnellen ja keskustellen.
EDITin toimittama Hereillä mutta mihin hintaan – Nykytaiteen millenniaaliantologia ilmestyi marraskuussa 2024. Sen keskiössä on muuttuva taidekenttä, jonka lävistävät aikakautta leimaavat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset ilmiöt, kuten teknologian kehitys, sosiaalisen median nousu ja ilmastokriisin syveneminen. Julkaisemme kirjasta verkossa neljä tekstiä, joista viimeinen on kuraattori Sini Rinne-Kannon essee ”Ei enää mitään sanottavaa – Merkintöjä kymmenluvun kollektiiveista”.
EDITin toimittama Hereillä mutta mihin hintaan – Nykytaiteen millenniaaliantologia ilmestyi marraskuussa 2024. Sen keskiössä on muuttuva taidekenttä, jonka lävistävät aikakautta leimaavat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset ilmiöt, kuten teknologian kehitys, sosiaalisen median nousu ja ilmastokriisin syveneminen. Julkaisemme kirjasta verkossa neljä tekstiä, joista viimeinen on kuraattori Sini Rinne-Kannon essee ”Ei enää mitään sanottavaa – Merkintöjä kymmenluvun kollektiiveista”.
EDITin toimittama Hereillä mutta mihin hintaan – Nykytaiteen millenniaaliantologia ilmestyi marraskuussa 2024. Sen keskiössä on muuttuva taidekenttä, jonka lävistävät aikakautta leimaavat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset ilmiöt, kuten teknologian kehitys, sosiaalisen median nousu ja ilmastokriisin syveneminen. Julkaisemme kirjasta verkossa neljä tekstiä, joista viimeinen on kuraattori Sini Rinne-Kannon essee ”Ei enää mitään sanottavaa – Merkintöjä kymmenluvun kollektiiveista”.
EDITin toimittama Hereillä mutta mihin hintaan – Nykytaiteen millenniaaliantologia ilmestyi marraskuussa 2024. Sen keskiössä on muuttuva taidekenttä, jonka lävistävät aikakautta leimaavat yhteiskunnalliset ja kulttuuriset ilmiöt, kuten teknologian kehitys, sosiaalisen median nousu ja ilmastokriisin syveneminen. Julkaisemme kirjasta verkossa neljä tekstiä, joista viimeinen on kuraattori Sini Rinne-Kannon essee ”Ei enää mitään sanottavaa – Merkintöjä kymmenluvun kollektiiveista”.
Taidekeräilyharrastuksesta alkunsa saanut, eräänlaiseksi performanssihahmoksi ja taiteenhankintapalvelun tuottajaksi kasvanut Taidehaisteilija etsii asiakkailleen teoksia sekä ylläpitää Instagram-tiliä, jossa hän muun muassa haastattelee taiteilijoita ja kertoo omasta kokoelmastaan. Huhtikuussa Galleria Loistissa avatui ensimmäinen Taidehaistelija-nimimerkin takana olevan muusikon Tapio Viitasaaren järjestemä Taidehaistelija Biennaali.
Taidekeräilyharrastuksesta alkunsa saanut, eräänlaiseksi performanssihahmoksi ja taiteenhankintapalvelun tuottajaksi kasvanut Taidehaisteilija etsii asiakkailleen teoksia sekä ylläpitää Instagram-tiliä, jossa hän muun muassa haastattelee taiteilijoita ja kertoo omasta kokoelmastaan. Huhtikuussa Galleria Loistissa avatui ensimmäinen Taidehaistelija-nimimerkin takana olevan muusikon Tapio Viitasaaren järjestemä Taidehaistelija Biennaali.
Taidekeräilyharrastuksesta alkunsa saanut, eräänlaiseksi performanssihahmoksi ja taiteenhankintapalvelun tuottajaksi kasvanut Taidehaisteilija etsii asiakkailleen teoksia sekä ylläpitää Instagram-tiliä, jossa hän muun muassa haastattelee taiteilijoita ja kertoo omasta kokoelmastaan. Huhtikuussa Galleria Loistissa avatui ensimmäinen Taidehaistelija-nimimerkin takana olevan muusikon Tapio Viitasaaren järjestemä Taidehaistelija Biennaali.
Taidekeräilyharrastuksesta alkunsa saanut, eräänlaiseksi performanssihahmoksi ja taiteenhankintapalvelun tuottajaksi kasvanut Taidehaisteilija etsii asiakkailleen teoksia sekä ylläpitää Instagram-tiliä, jossa hän muun muassa haastattelee taiteilijoita ja kertoo omasta kokoelmastaan. Huhtikuussa Galleria Loistissa avatui ensimmäinen Taidehaistelija-nimimerkin takana olevan muusikon Tapio Viitasaaren järjestemä Taidehaistelija Biennaali.
This open call is aimed at writers, art critics and cultural journalists who would like to participate in the activities of the Arts and Culture Magazine Publishers Forum during the network’s research trip to Oslo in October 2025. The aim of the research trip is to learn more about publishers and the Baltic-Nordic art field, cultural context and development. The chosen candidate should have a strong ambition to expand their working geography from local to Baltic-Nordic.
This open call is aimed at writers, art critics and cultural journalists who would like to participate in the activities of the Arts and Culture Magazine Publishers Forum during the network’s research trip to Oslo in October 2025. The aim of the research trip is to learn more about publishers and the Baltic-Nordic art field, cultural context and development. The chosen candidate should have a strong ambition to expand their working geography from local to Baltic-Nordic.
This open call is aimed at writers, art critics and cultural journalists who would like to participate in the activities of the Arts and Culture Magazine Publishers Forum during the network’s research trip to Oslo in October 2025. The aim of the research trip is to learn more about publishers and the Baltic-Nordic art field, cultural context and development. The chosen candidate should have a strong ambition to expand their working geography from local to Baltic-Nordic.
This open call is aimed at writers, art critics and cultural journalists who would like to participate in the activities of the Arts and Culture Magazine Publishers Forum during the network’s research trip to Oslo in October 2025. The aim of the research trip is to learn more about publishers and the Baltic-Nordic art field, cultural context and development. The chosen candidate should have a strong ambition to expand their working geography from local to Baltic-Nordic.
Hinni Huttusen ja Taru Kallion ensimmäinen yhteisnäyttely Monster Mother on parhaillaan esillä Detroit Stockholm -galleriassa Tukholmassa. Valokuvataiteilijan ja taidemaalarin teokset muodostavat kiinnostavan vuoropuhelun. Kehollisuuden ja äitiyden teemojen käsittelyn lisäksi taiteilijoita yhdistää se, että he molemmat ovat kotoisin Pieksämäeltä Etelä-Savosta sekä asuvat ja työskentelevät ulkomailla.
Hinni Huttusen ja Taru Kallion ensimmäinen yhteisnäyttely Monster Mother on parhaillaan esillä Detroit Stockholm -galleriassa Tukholmassa. Valokuvataiteilijan ja taidemaalarin teokset muodostavat kiinnostavan vuoropuhelun. Kehollisuuden ja äitiyden teemojen käsittelyn lisäksi taiteilijoita yhdistää se, että he molemmat ovat kotoisin Pieksämäeltä Etelä-Savosta sekä asuvat ja työskentelevät ulkomailla.
Hinni Huttusen ja Taru Kallion ensimmäinen yhteisnäyttely Monster Mother on parhaillaan esillä Detroit Stockholm -galleriassa Tukholmassa. Valokuvataiteilijan ja taidemaalarin teokset muodostavat kiinnostavan vuoropuhelun. Kehollisuuden ja äitiyden teemojen käsittelyn lisäksi taiteilijoita yhdistää se, että he molemmat ovat kotoisin Pieksämäeltä Etelä-Savosta sekä asuvat ja työskentelevät ulkomailla.
Hinni Huttusen ja Taru Kallion ensimmäinen yhteisnäyttely Monster Mother on parhaillaan esillä Detroit Stockholm -galleriassa Tukholmassa. Valokuvataiteilijan ja taidemaalarin teokset muodostavat kiinnostavan vuoropuhelun. Kehollisuuden ja äitiyden teemojen käsittelyn lisäksi taiteilijoita yhdistää se, että he molemmat ovat kotoisin Pieksämäeltä Etelä-Savosta sekä asuvat ja työskentelevät ulkomailla.
A travel report from the Arts and Culture Magazine Publishers Forum’s network activities in Helsinki and Tallinn. The Forum is a network connecting contemporary art and culture magazine publishers in the Baltic and Nordic countries: A Shade Colder (Estonia), Artnews.lt and Echo Gone Wrong (Lithuania), EDIT (Finland), Kunstkritikk (the Nordics), Art in Iceland (Iceland) and WunderKombinats (Latvia).
A travel report from the Arts and Culture Magazine Publishers Forum’s network activities in Helsinki and Tallinn. The Forum is a network connecting contemporary art and culture magazine publishers in the Baltic and Nordic countries: A Shade Colder (Estonia), Artnews.lt and Echo Gone Wrong (Lithuania), EDIT (Finland), Kunstkritikk (the Nordics), Art in Iceland (Iceland) and WunderKombinats (Latvia).
A travel report from the Arts and Culture Magazine Publishers Forum’s network activities in Helsinki and Tallinn. The Forum is a network connecting contemporary art and culture magazine publishers in the Baltic and Nordic countries: A Shade Colder (Estonia), Artnews.lt and Echo Gone Wrong (Lithuania), EDIT (Finland), Kunstkritikk (the Nordics), Art in Iceland (Iceland) and WunderKombinats (Latvia).
A travel report from the Arts and Culture Magazine Publishers Forum’s network activities in Helsinki and Tallinn. The Forum is a network connecting contemporary art and culture magazine publishers in the Baltic and Nordic countries: A Shade Colder (Estonia), Artnews.lt and Echo Gone Wrong (Lithuania), EDIT (Finland), Kunstkritikk (the Nordics), Art in Iceland (Iceland) and WunderKombinats (Latvia).