Viikkokatsauksessa tehdään tällä kertaa klassikkoteemainen galleriakierros akselilla Chelsea-Bushwick. Mukana myös lukemista niille jotka eivät pääse Nykiin paikan päälle. Ragnar Kjartansson and The National: A Lot of Sorrow A Lot of Sorrow on islantilaisen Ragnar Kjartanssonin kuusituntinen videoteos jossa The National soittaa The Sorrow -kappalettaan kuusi tuntia putkeen. Voi kuulostaa yksitoikkoiselta, mutta kestoon perustuvan teoksen […]
Viikkokatsauksessa tehdään tällä kertaa klassikkoteemainen galleriakierros akselilla Chelsea-Bushwick. Mukana myös lukemista niille jotka eivät pääse Nykiin paikan päälle.
Ragnar Kjartansson and The National: A Lot of Sorrow
A Lot of Sorrow on islantilaisen Ragnar Kjartanssonin kuusituntinen videoteos jossa The National soittaa The Sorrow -kappalettaan kuusi tuntia putkeen. Voi kuulostaa yksitoikkoiselta, mutta kestoon perustuvan teoksen voima on nimenomaan odotettua toistoa häiritsevässä muutoksessa. Video on kuvattu keväällä 2013 Kjartanssonin orkestroimassa MoMA PS1:n Sunday Sessions –tapahtumassa, jossa kuusituntinen keikka alunperin nähtiin.
The New Yorker: The National, On Repeat The New York Times: A Concert Not Live, But Always Living 11.9.–21.12.
Luhring Augustine Gallery (Bushwick) 25 Knickerbocker Avenue Brooklyn NY 11237
Marina Abramovic: Generator
Generator on jatkoa kesällä Lontoon Serpentine Galleryssa nähdylle 512 Hours -teokselle, mutta New Yorkissa Abramovic vie alkuperäisen idean aavistuksen pidemmälle. Generator on teos, jonne mennessä katsojan silmät sidotaan ja korvat peitetään kuulokkeilla. Kännykät ja muu omaisuus on jätettävä tilan ulkopuolella. Ärsykkeiltä minimoidussa tilassa saa viipyä niin pitkään kuin haluaa – tai kestää. Samaan aikaan läsnä on myös muita katsojia (68 henkilöä Abramovicin iän mukaan) sekä toisinaan ennalta ilmoittamatta myös itse taiteilija, mitä katsoja ei voi näköaistin puuttuessa tietää. Taiteilija on kuvaillut näyttelyä fyysiseksi ja henkiseksi tilaksi, joka tarkastelee tyhjyyttä ja tarjoaa mahdollisuuden katsojan itsetarkasteluun aiemmille teoksille ominaisen taiteilijaan keskittymisen sijaan. Aistiärsykkeiden lisäksi Abramovic on halunnut häivyttää katsojan ulottuvilta mahdollisuuden tulla katsomaan julkkistaiteilijaa teoksen sijaan. Generatorissa Abramovic esittäytyy jälleen jonkinlaisena new age –jumalattarena, joka puhdistaa taiteellaan teknologiaan ja kiireeseen väsyneet katsojat. Vaikka taiteilijaa ei näe, näyttely nojaa ennen kaikkea hänen tähtikulttiinsa ja maineeseensa. Taiteilija on loppujen lopuksi aina läsnä. Ja onneksi twiitata voi heti ulkopuolelta. Ehdotan hashtageja #vibes #energy #feelings.
Vulture: Marina Abramovic Is Still in the Dark Art News: The Rest Is Silence 24.10.–6.12.
Sean Kelly Gallery 475 Tenth Avenue New York NY 10018
Michelle Grabner
Tekstiilitaiteen, maalauksen, installation ja käsitetaiteen välillä ketterästi liikkuvan amerikkalaistaiteilijan näyttely sai runsaasti lisähuomiota
New York Timesin tynkäkritiikistä, jossa teosten keskiluokkaisen satiirin sijaan ne lytättiin lähinnä perheenäidin domestiseksi puuhasteluksi.
Hyperallergicin vastineessa keskustelua jatketaan maalauksen fyysisyyden dekonstruktiosta sekä tekstiilitaiteen ja maalaustaiteen sisällöllisistä eroista. Sivutaan myös tekstiilien feminiinisyyttä, kivan taiteen epäuskottavuutta sekä pohditaan tietysti teoksia itsessään. Grabner on ollut esillä myös roolissaan tämän vuoden Whitney Biennalen yhtenä kuraattoreista. 9.10.–15.11.
James Cohan Gallery 533 West 26th Street New York NY 10001 Ekstrana vielä kaksi klassikkoa:
Louise Bourgeois: Suspension
Ranskalais-amerikkalaisen kuvanveistäjän näyttelyssä teoksia neljältä eri vuosikymmeneltä – ja ne kaikki roikkuvat katosta. 30.10.-10.1.
Chaim & Read Gallery 547 West 25th Street New York NY 10001
Hans Haacke
Käsitetaiteen legendan ensimmäinen Nykin sooloshow kuuteen vuoteen sisältää teoksia viideltä eri vuosikymmeneltä.
New York Times: Contrarian Stays True to His Cred 25.10.-22.11
Paula Cooper Gallery 534 West 21st Street New York NY 10011 Kuva: Luhring Augustine Gallery]]>