Shawné Michaelain Holloway: Sub Not Slave
4.5.2017
Sulje
Sulje
4.5.2017
Shawné Michaelain Holloway on internet-taiteilija, jonka camming-videoita, screenshotteja ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja selfieitä sisältävät teokset käsittelevät ja kyseenalaistavat digitaalisuuden, teknologian ja seksuaalisuuden muodostamia valtarakenteita ja identiteettikysymyksiä. Sunnuntaihin asti Hollowayn näyttelyn voi nähdä Sorbuksessa Vaasankadulla.
Shawné Michaelain Holloway on internet-taiteilija, jonka camming-videoita, screenshotteja ja sosiaalisessa mediassa julkaistuja selfieitä sisältävät teokset käsittelevät ja kyseenalaistavat digitaalisuuden, teknologian ja seksuaalisuuden muodostamia valtarakenteita ja identiteettikysymyksiä. Sunnuntaihin asti Hollowayn näyttelyn voi nähdä Sorbuksessa Vaasankadulla. Sorbuksessa esillä oleva Shawné Michaelain Hollowayn näyttely Sub Not Slave on lavastemainen rekonstruktio hämyisen seksiklubin vessasta. Näyttelyn nimi viittaa BSDM-kulttuuriin, jonka kuvastoon Holloway on viitannut myös netissä syntyvissä ja katsottavissa teoksissaan. Sen voi nähdä myös kannanottona mustan naisen asemaan historiassa. Sub merkitsee SM-kulttuurissa alistuvaa osapuolta, joka kuitenkin itse tarjoutuu rooliin ja myös nauttii siitä, pakottamisen tai passiivisuuden sijaan. Hollowayn teokset käsittelevät usein valtaa, halua, intiimiyttä ja kaupankäyntiä. Sorbuksen näyttely onkin kuin joukko pieniä kohtauksia, joissa risteilevät moninaiset katseet ja valtasuhteet eivät kuitenkaan ole yksipuolisia tai kiistattomia. Katsoja asettuu taiteilijan tarkasti koreografioimassa kokonaisuudessa kuin tahtomattaan alistajan rooliin. Samalla hän kuitenkin päätyy videoruuduilta käsin tilannetta tarkkailevan taiteilijan, tai tämän esittämän hahmon, katseen alle. Hollowayn internet-pohjaisten teosten lailla näyttelyssä olennaista on taiteilijan itselleen ottama rooli tai roolit, joiden todenmukaisuus ei teoksen perusteella selviä, mikä ei ole tarkoituskaan. Hollowayn mukaan hänen teoksensa pohjautuvat taiteilijan omaan persoonaan, henkilökohtaisiin kokemuksiin sekä internetissä rakentuneeseen identiteettiin. Useiden Hollowayn teosten ytimessä on nimenomaan internetkäyttäytymiseen liittyvät säännöt ja kaupankäynti, joita hän tarkastelee oman toimintansa kautta. Sen seurauksena selfiet ja web-kameralla kuvatut videot saavuttavat performatiivisen, dokumentaarisen ulottuvuuden. Sorbuksen näyttely asemoituu temaattisesti jatkumoon Hollowayn aikaisempien teosten kanssa, mutta galleriatilaan siirryttäessä näytön tarjoama suoja, etäisyys ja yksityisyys ovat kadonneet. Käsittelemiensä teemojen ja olennaisesti työskentelyynsä liittyvän netin hyödyntämisen puolesta Holloway voisi yhtä lailla olla esillä Töölönlahden toisella puolella ARS17-näyttelyssä. Sorbuksen paljas, verrattain epägalleriamainen tila tarjoaa kuitenkin samantyyppisen teokselle sattumalta altistumisen mahdollisuuden kuin netti, jossa teokseen voi törmätä kontekstia tai taiteellista viitekehystä tunnistamatta. Suoraan kadulle avautuva ikkunaseinä palvelee erityisen hyvin voyeristista, sekä ulko- että sisäpuolelta katsottavaa teosta. Samalla gallerian lokaatio asettaa sen enemmän kuin osuvasti Vaasankadun seksiklubien ja hierontapalvelujen rinnalle. Shawné Michaelain Hollowayn nettisivut Shawné Michaelain Holloway: Sub Not Slave 20.4.–7.5. Sorbus Vaasankatu 15