Kuvat ja sanat salassa – EDIT

Sulje

Sulje

Kuvat ja sanat salassa

Jonna Kinan näyttelyssä Secret Words and Related Stories salasanat näyttäytyvät tarkastelun alla ensin arkisina ja huvittavina, mutta pitävät sisällään odottamattomia, laatijalleen avautuvia merkityksiä ja polveilevia tarinoita.

Salasana on melko ihmeellinen tekstityyppi. Sana, jonka pitäisi olla samalla muille mahdollisimman hankala keksiä ja itselle helppo muistaa. Usein se ei ole oikea sana lainkaan vaan jonkinlainen väännös, koodi tai itse luotujen merkitysten kautta syntyvä irrationaalinen merkkiyhdistelmä. Puhelinnumeroiden ulkoa opettelun on korvannut lukuisten salasanojen mielessä säilyttäminen, nykyajan päivittäinen muistipeli.

Jonna Kinan näyttelyssä Secret Words and Related Stories salasanat näyttäytyvät tarkastelun alla ensin arkisina ja huvittavina, mutta pitävät sisällään odottamattomia, laatijalleen avautuvia merkityksiä ja polveilevia tarinoita. Oivaltava, huolella rakennettu näyttely koostuu tekstistä, videoinstallaatiosta ja valokuvista.  Pelkistetyllä videolla teini-ikäiset kertojat avaavat salasanojensa taustalla olevia tarinoita kuin runollisena kuunnelmana, ilman dramatiikkaa tai ironiaa. Toteava, lähes monotoninen kerronta yhdistettynä absurdiin aiheeseen synnyttää hankalasti paikannettavan jännitteen. Suurikokoinen installointi on toteutettu tyylikkäästi ja itse video on Kinan töille ominaisesti visuaalisesti hiottu ja elegantti.

Lasisiin kehyksiin tekstimuotoon puetut tarinat jäävät hienon videon varjoon eivätkä tavoita samaa kerronnallisuuden tasoa. Myös niiden äärihienostunut ripustustyyli tuntuu hieman aiheestaan irralliselta. Tekstejä lukee kuitenkin mielellään ja niiden synnyttämä katsomiskokemus on hyvällä tavalla huvittava. Kuin huomaamattaan alkaa mielessään kehitellä tarinoita myös omien tunnussanojensa ympärille.

Näyttelyssä on esillä myös teoksia vanhemmasta sarjasta Notes from the Other Side. Kuten Kinan aikaisemmassa Foley Objects -sarjassa, nämäkin teokset heräävät kunnolla eloon vasta katsojan mielikuvituksessa. Esille asetetuista kehystetyistä valokuvista on näkyvillä vain kääntöpuolen merkinnät: “This one was two years ago”, “Extra pictures to give away”, “Sandwich”. Kuvan esittämä kohde on poissaoleva, vaikka valokuva esineenä on edessä läsnä.

Kun katsojan on kuviteltava muutaman sanan perusteella mitä kuvassa on, niiden sisältö syntyy sanojen muodostamien merkitysten kautta. Haluaisin nähdä erityisesti sen niin erityisen voileivän, joka on haluttu tallentaa filmille ja kenties vielä lähettää eteenpäin muistiinpanon kera. Sillä sinne nämä kuvat kuljettavat, aikaan kun ne vielä kehitettiin ja lähetettiin ehkä sukulaiselle nähtäväksi. Parasta tietenkin on, että mahdollisesti kuvassa ei ole voileipää ollenkaan.

Jonna Kina: Secret Words and Related Stories 4.3–24.3.2016

Ama Galleria Rikhardinkatu 1 Helsinki

Kuva: Jonna Kina / Ama Galleria

]]>

Olen kirjoittaja ja taidehistorioitsija, ja työskennellyt kulttuurialan organisaatioissa nykytaiteen ja viestinnän parissa. Niin kirjoittamisessa kuin taiteessa kiehtoo usein enemmän prosessi kuin lopputulos.

rosa@editmedia.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *