Beyus, Beyus, Beyus ja Amerikka – EDIT

Sulje

Sulje

Beyus, Beyus, Beyus ja Amerikka

Joseph Beyusin performanssista I like America and America likes me (René Block Gallery, New York, 1974) oli esillä EMMAssa osana henkisyyteen keskittyvää Feel the Spirit! -näyttelyä. Ripustukseltaan videoteos sijoittui irralleen, omaan boksiinsa ja keskelle Arjen muotoilija – Rudolf Steiner -näyttelyä. Samoin näyttelyteksteissä korostettiin Steinerin merkitystä Beyusin ajattelulle. Kiinnostavaa kyllä, kokemuksellisuutta oppimisen ja olemisen keinona korostanutta Steineria käsittelevä […]

Joseph Beyusin performanssista I like America and America likes me (René Block Gallery, New York, 1974) oli esillä EMMAssa osana henkisyyteen keskittyvää Feel the Spirit! -näyttelyä. Ripustukseltaan videoteos sijoittui irralleen, omaan boksiinsa ja keskelle Arjen muotoilija – Rudolf Steiner -näyttelyä. Samoin näyttelyteksteissä korostettiin Steinerin merkitystä Beyusin ajattelulle. Kiinnostavaa kyllä, kokemuksellisuutta oppimisen ja olemisen keinona korostanutta Steineria käsittelevä näyttely oli osin puisevuuteen asti tekstuaalinen, kun taas Beyusin teoksen taustoitus jäi minimiin ja katsojan koettavaksi liiallisista taustatiedoista ”puhtaana”. Videoteos alkaa Beyusin saapuessa lentokentälle. Hän peittää silmänsä, jotta ei näkisi ympärilleen. Avustajat käärivät hänet huopaan, asettavat paareille ja kiidättävät ambulanssilla galleriatilaan. Siellä odottaa verkkoaidalla suljettu tila, jossa on heinä- ja sanomalehtikasojen lisäksi elävä kojootti. Kojootti innostuu kaikista virikkeistä, mitä Beyus tarjoaa, hetkellisesti, kuitenkin jatkuvasti lisää toimintaa janoten. Beyus kääriytyy harmaaseen huopaansa. Hän on pieni, jyrkkäseinäinen vuori antenninaan sojottava kävelykeppi. Välillä huopa-Beyus kumartaa sauva ojossa kohti kojoottia, kun se pala palalta repii huovan riekaleiksi. Klassikkoteoksen klassinen tulkinta muistuttaa Beyusin vastustaneen käynnissä ollutta Vietnamin sotaa ja siksi sulkeneen silmänsä Amerikalta: mahdollisimman kirjaimellisesti hän kieltäytyi ylipäätään koskettamasta maan maaperää siirtyen lentokentältä taidemaailman paareilla kannettuna. Paimenen sauva kädessään Beyus kohtaa villin luonnon, joka virtsaa toistuvasti sanomalehdille. Ne ovat tuoreita Wall Street Journal -lehtiä. Kesyttämätön luonto saa näin symbolisen kostonsa markkinavoimille. Ambulanssi hakee Beyusin turvaan ja Maantiekiitäjän nopeudella taiteilija palautetaan turvaan neutraalille maaperälle, Kelju K. Kojootin ulottumattomiin.   Feel the Spirit! -näyttely oli EMMA:ssa 26.2. – 11.5.2014.   Kuva: Helmut Wietz ”I Like America and America Likes Me,” 1974. René Block Gallery/Helmut Wietz.]]>

Anna-Kaisa Koski tekee väitöskirjaa nykytaiteesta ja energian kulttuurisista merkityksistä Jyväskylän yliopistossa ja on toinen Punos Taide & Tutkimus -kollektiivin perustajista ja vetäjistä. Hän on Julie’s Bicycle -organisaation kouluttama Creative Climate Leader. Hän on yksi EDITin perustajajäsenistä ja kuului toimitukseen vuosina 2014–2015.